seo strategie 2017 tips

2018 is ondertussen in volle gang, nieuwe SEO technieken worden iedere dag toegepast, maar is 2017 wel goed afgesloten? Heb jij de grootste SEO trends van 2017 wel doorgevoerd op jouw website? Ben jij tevreden over de organische resultaten van je website in 2017? Een goed moment om dus even terug te blikken.

Heb je deze SEO strategieën nog niet doorgevoerd dan is de kans groot dat je achter loopt op het gebied van SEO, lees dus snel verder...

SEO is nog altijd razend populair onder online marketeers en wordt zeer veel ingezet om nieuwe bezoekers naar websites te brengen, en met goede reden. Het aantal Google searches steeg dit jaar naar 6,5 miljard per dag, en blijft nog altijd groeien!

95% van deze clicks gingen vorig jaar naar organische resultaten en slechts 5% naar ppc resultaten.

SEO blijft dus onverminderd belangrijk. Het wordt echter steeds lastiger om SEO goed te doen, de makkelijke truukjes uit het verleden werken niet meer. Nu moet je als online marketeer, door het toevoegen van featured snippets, extra advertentieruimte en het verminderen van het aantal organische links, echt de handen uit de mouwen steken.

Wil je bijblijven met SEO dan moet je zeker deze trends implementeren in jouw SEO strategie!

AMP: Accelerated Mobile Pages

Google publiceert al jaren dat het aantal mobiele zoekopdrachten hoger ligt dan die afkomstig van de desktop-apparaten. Ook in 2017 was dit het geval. Google speelt hierop in met AMP support, hiermee proberen ze de ervaring voor mobiele zoekers zo gebruiksvriendelijk als mogelijk te maken. AMP is een open-source project, AMP helpt online marketeers en website bouwers om een goede mobiele website te creëren.

Met deze slimme codeertaal laadt jouw webpagina veel sneller dan voorheen, en dit wordt beloond door Google. Je kunt deze pagina's herkennen door een klein bliksymbooltje, dit is weergeven in de zoekresultaten. Deze pagina's garanderen dat je een goede ervaring zult hebben op je mobiele telefoon. Benieuwd of jouw AMP geldig is? Probeer dan de Google AMP test!

Als jij ervoor kiest om jouw (mobiele) website met AMP te bouwen dan geniet je de volgende voordelen:

  1. Een goed leesbare code, perfect voor het bouwen en optimaliseren van mobiele websites.
  2. Google laadt jouw website vanuit de speciale AMP cache, dit is momenteel alleen het geval voor de organische zoekresultaten, nog niet voor AdWords. Dit zorgt er dus voor dat je pagina nóg sneller laadt!
  3. Je mobiele pagina laadt veel sneller, en dit heeft gigantische effecten op bijvoorbeeld het bounce percentage, de ranking van je website en de time on page. 

Het belang van een snel ladende mobiele website is erg groot. Uit een studie van Akamai Online in 2017 blijkt dat een vertraging in de laadtijd van 100 miliseconde conversie met 7% vermindert. Een 2 seconde vertraging zorgt voor een toename van 100% aan bouncers. Duurt het laden van een pagina langer dan 3 seconden, dan verlaat 53% van jouw mobiele bezoekers de website.  Overweeg AMP dus serieus!

AMP geldig
AMP seo bureau

301 redirects

301 redirects waren in 2017 onverminderd belangrijk. Hoewel veel online marketeers hier in 2016 mee zijn begonnen is het werk nog altijd niet af.. Het dode link probleem is opgelost door middel van de 301 redirects. 404's geven je website namelijk een slechtere rating bij Google, en met 301 redirects verhelp je 404's gemakkelijk, en snel!

Ook kun je nu met een gerust hart jouw links aanpassen, of je domeinnaam veranderen. Vroeger verloor je door middel van een 3xx redirect alle rank value en dus SEO waarde van jouw webpage.

De vlag ging eind 2016 echter uit toen Google aankondigde dat er geen rank value meer verloren ging via een 301 redirect.

In 2017 zijn online marketeers onvermoeid bezig geweest 301 redirects in te stellen! Maakt jouw website al goed gebruik van 301 redirects of weet je het niet?

Probeer dan eens onze scan en we laten het je zo snel mogelijk weten!

Contentmarketing

Contentmarketing wordt steeds belangrijker!

Vroeger konden pagina's gemakkelijk geoptimaliseerd worden voor woorden waar je op gevonden wilde worden. Er werden trucjes ingezet als bepaalde woorden duizenden keren op een pagina hebben in de kleur van de achtergrond. Dit heeft Google ondertussen allemaal door, doe dat dus niet! Maak wel leuke en interessante content, met een gedegen zoekwoorden onderzoek.

Bedenk eerst een leuk onderwerp. Schrijf niet waar honderden andere al over schrijven maar wees nieuw, en loop waar mogelijk op het nieuws vooruit.
Dit heeft meerdere redenen, als je begint te schrijven over SEO in het algemeen, zul je waarschijnlijk niet bovenaan komen in de organische zoekresultaten, die plekken zijn voor blogwebsites als Frankwatching, en zijn erg lastig om van hun troon te stoten. Ga dus voor originele onderwerpen, dan blijven mensen ook lezen!

Om te zorgen dat je voldoende bezoekers krijgt, moet je een goed zoekwoordonderzoek doen. Dit is vaak lastig, er gaat vrij veel tijd in zitten en om het echt goed te doen heb je speciale en professionele software nodig. Deze software is vaak betaald, en dit verkleint je opties. Gelukkig zijn er ook gratis alternatieven, al zijn die kwalitatief vaak minder. De Online Marketing Coach heeft veel ervaring met zoekwoord onderzoek, en wil je hierbij graag helpen!

featured snippets

Featured Snippets en vraag-georiënteerde zoekopdrachten

Google heeft iets nieuws: Featured Snippets. Gebruik maken van deze featured snippets biedt een grote kans binnen SEO. Deze snippets staan op positie 0, en komen dus nog voor de organische zoekresultaten.

Featured Snippets zijn gericht op mensen die graag een vraag invullen in Google en daar antwoord op willen hebben. Zoals je in het voorbeeld ziet heeft de nummer twee op de SERP de snippet te pakken.

Super veel extra ruimte, en super veel extra verkeer, want zelden is het antwoord genoeg informatie voor de zoeker! Ook speelt deze ontwikkeling in op de groeiende voice search, de communicatie met Siri, de Google Assistant of Alexa van Amazon, gaat immers vaak middels vragen. Maar daarover later meer...

Featured Snippets bieden dus een grote mogelijkheid voor bedrijven. Een speciale tag voor deze snippet is helaas niet beschikbaar, dus je zult de vraag gewoon moeten stellen op je pagina, vergeet ook het antwoord niet.

Local SEO

Het aantal mobiele searches groeit hard, en er is Google iets speciaals opgevallen aan deze zoekopdrachten, veel van deze opdrachten zijn gericht op producten en services. 

Daarbij is ook nog het aantal conversies uit zoekopdrachten met een locatie er in hoog, 18% van de zoekopdrachten leiden dezelfde dag nog een gerelateerde aankoop.

Google rankt je nu hoger als jouw vestiging in de buurt ligt van de locatie van de zoeker, of als je speciaal levert aan de regio van de zoeker.

Het is dus belangrijker dan ooit dat Google alles van je weet. Eng? In zekere zin wel, maar op deze manier hou je als organisatie controle op wat jouw potentiële klanten zien, en dat heeft resultaat!

Voeg je adres, wat foto's en bijvoorbeeld je telefoonnummer toe aan Google My Business, koppel je website en je bent klaar.

The Next Big Thing voor 2018!

Misschien heb je het al geraden, en ben je net als wij een Nostradamus van de Online Marketing Wereld.

Voice search wordt gigantisch dit jaar De eerste belangrijke stappen zijn gezet in 2017 en met name in de VS en andere Engelstalige landen krijgt Voice Search steeds meer voet aan de grond. 20% van de mobiele zoekopdrachten worden gemaakt via Voice Search in engelstalige landen, dit blijkt uit het jaarlijkse internet trends rapport van Mary Meeker.

De voice search hype komt vooral door het idee dat iedereen overal voice search voor gaat gebruiken. Je vraagt aan Google om je wekker te zetten ''wake me up at eigth'' je vraagt Google hoe laat een bus of trein vertrekt. En ja je vraagt je telefoon een selfie van je te maken!  Gadgets als ‘Alexa’ ervoor zorgen dat Voice search relevanter wordt. Het is dus belangrijk om het antwoord op de vraag van de gebruiker te hebben.

Daarom zul je dus ook aankoop georiënteerde zoekopdrachten krijgen via voice search, zoals ''wat is het beste restaurant in de buurt?'' ''Waar kan ik een pak rijst kopen?'' enzovoorts. Zeker in combinatie met de eerder besproken featured snippet kwam informatie nog nooit zo snel en gericht jouw kant op.

Zorg dus dat je hier op inspeelt, door bijvoorbeeld de tekst in jouw meta-description voor jezelf voor te lezen, zoals bijvoorbeeld Siri dat ook zal doen aan de zoeker, klinkt het raar of niet goed, dan moet je het aan gaan passen in 2018.

Ook zorgt dit ervoor dat online marketeers goed moeten gaan nadenken over op welke woorden ze gaan optimaliseren, een zoekopdracht zal namelijk vaak niet meer kort en to-the-point zijn, maar een volwaardige volzin zijn. Het kan dus geen kwaad om voice search serieus mee te nemen in het opzetten van je SEO strategie.

Heb je deze trends niet allemaal door kunnen voeren, en zoek jij hulp of advies bij het doorvoeren van sommige SEO strategieën?

Laat ons je dan helpen met een gratis advies gesprek!

 

Veel organisaties kiezen naast een SEO programma er ook voor om een directe toename aan relevante websitebezoeken doormiddel van AdWords Uitbesteden, ontdek jouw mogelijkheden!

Tagged under:

Laat een reactie achter

twee × twee =

Je email adres wordt niet gepubliceerd.