8 frustraties waar je als Marketing Manager mee moet dealen.

Omdat online marketing zich snel ontwikkelt is het een uitdaging om als marketing manager continu op de hoogte te zijn van de laatste trends . Je hebt vaak maar beperkte tijd, budget en resources om goed je werkzaamheden te kunnen doen.

In dit artikel bespreken we 8 veelvoorkomende frustraties (en oplossingen) waar je   als marketing & communicatie professional te maken zal hebben.

Herken jij je in een van deze?

Frustratie #1: Je draagt teveel verschillende petten tegelijkertijd.

Laten we beginnen met de grootste frustatie: Als marketing manager wordt er anno 2019 ongelooflijk (te)veel van je verwacht:

  • Je hebt kennis van alle specialisaties binnen het onderwerp marketing. (offline & online)
  • En er wordt van je verwacht dat je binnen dezelfde tijd als vroeger  zelf alles uitvoert.

‘Online marketing’ wordt vaak nog gezien als  één enkele marketingtactiek. Terwijl het een mix is van verschillende marketingtactieken die elke weer een andere expertise en skillset vereisen.

Hoewel het belang van online marketing in veel organisaties wordt begrepen,  wordt het (zeker in kleinere organisaties) erg onderschat. Hierdoor zijn vaak de resources, tijd en budgetten niet voorhanden die eigenlijk nodig zijn om serieuze resultaten te boeken.

Vergelijk online marketing eens met de traditionele marketing kanalen.
Bij de krant, televisie, radio of buitenreclame, zijn er verschillende personen (en bureaus) die voor elke losse campagne aanschuiven. Om dan te verwachten dat online alles door een klein team, of 1 persoon gedaan kan worden, is dus vaak niet realistisch.

Zeker als je consistent:

  • Topkwaliteit content wilt produceren.
  • Goed presterende betaalde campagnes wilt managen;
  • Social media-accounts pro-actief bij wilt houden;
  • En ten slotte ook nog boven in Google wilt staan voor de meest concurrerende zoekwoorden.

Dit is niet realistisch en mocht je dit wel lukken, dan is er een grote kans dat je als marketeer op een gegeven moment opbrandt.

Oplossing

Het zal waarschijnlijk een open deur zijn, maar schakel een extern team van specialisten in die je marketingvisie kunnen uitvoeren.

Zorg ervoor dat jij als marketing manager in de cockpit zit.

Uiteraard zal dit niet voor elke organisatie gelijk kunnen, maar er zijn vaak een hoop schaalbare oplossingen voor bedrijven om hun (tijdelijke) marketingcapaciteit te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan het inhuren van freelancers voor specifieke werkzaamheden. Of huur  bijvoorbeeld een gespecialiseerd bureau dat maandelijks content produceert. Zelf het wiel uitvinden, kost een organisatie uiteindelijk vaak veel meer tijd en geld.

 

Aanbevolen blog

Kansen om meer impact te maken met je online marketing?

Ontvang  nu onze marketing optimalisatie scorecard per e-mail en kijk welke kansen jouw organisatie nog kan benutten!