De Ultieme Gids voor Facebook Groepen

Wat is een Facebook groep?

Je hoort steeds vaker van Facebook groepen. 

Facebook groepen

Facebook groepen

Er bestaan er ontelbaar veel en over allerlei verschillende onderwerpen. Maar wat is het? Een facebook groep is een feature van facebook dat gebruikt wordt voor het hosten van communities. 

Het doel van een Facebook groep is het samenbrengen van mensen met overeenkomende interesses, ervaringen of doelen op een plek. 

Er zijn verschillende platformen beschikbaar om communities te hosten, zoals Linkedin groepen, slack, buddypress en vele anderen. Elk platform heeft voor- en nadelen. Welk platform je kiest voor jouw community hangt af van je behoeften, budget en waar je doelgroep actief is op het internet. 

Voordelen van Facebook groepen zijn: 

  • Het is gratis 
  • Veel mensen bevinden zich al op facebook (jouw doelgroep waarschijnlijk ook) 
  • De meeste mensen weten hoe het platform werkt 
  • Het heeft veel ingebouwde functies. 

Het grootste nadeel is dat het nooit je eigen platform wordt en dat je het niet kan omzetten naar je eigen huisstijl. Daarnaast moet je doelgroep natuurlijk wel aanwezig zijn op Facebook.

Wat is het verschil tussen een groep en pagina?

Ik heb al een Facebook pagina. Dus waarom zou ik een groep beginnen? Een Facebook pagina is bedoeld voor het verkrijgen van volgers, het promoten van je merk en het aantrekken van potentiële klanten. 

Een Facebook groep is bedoeld voor het bouwen van een community rond je merk, waarbij interacties en discussies tussen de leden centraal staan. 

Bij een pagina kunnen alleen de beheerders iets posten. 

Terwijl (afhankelijk van de instellingen) alle leden in een groep kunnen posten. 

Een ander voordeel, mits je groep openbaar is, is dat het algoritme van Facebook prioriteit geeft aan posts in groepen over pagina’s. Je posts in groepen zijn over het algemeen dus meer zichtbaar. 

Een pagina is dus niet vervangbaar voor een groep, maar ze kunnen elkaar goed versterken. Een pagina kan bijvoorbeeld helpen met het promoten van de groep aan de hand van Facebook ads en publieke posts. 

Hoe helpt een groep mijn organisatie? 

Een Facebook groep kan dus erg handig zijn voor een organisatie. Via een Facebook groep kan een organisatie veel impact hebben op zijn doelgroep. Je maakt de groep voor (mogelijke) klanten, zodat je op een snelle en persoonlijke manier met elkaar kunt communiceren en een verbintenis creëert. 

De groep kan gebruikt worden voor het verbeteren van klantrelaties en klantenservice. In sommige gevallen wordt de klantenservice deels overgenomen door andere leden. Leden leren elkaar namelijk over het gebruik van je product/service en helpen elkaar problemen op te lossen. Dit geeft extra waarde aan je product/service en zorgt voor een hogere koopfrequentie en de mogelijkheid voor upsells. Dit resulteert in een verlaging van kosten en een verhoging van de omzet.

Wat maakt een groep populair?

Sommige groepen zijn enorm populair en hebben duizenden leden, maar waarom zijn sommige groepen populairder dan een anderen? De populairste groepen zijn groepen die veel toegevoegde waarde voor hun leden hebben. 

Deze groepen zorgen voor

  • Betrokkenheid tussen leden
  • Bieden een veilige omgeving voor zelfonthulling. 

Een veilige omgeving voor zelfonthulling zorgt ervoor dat leden zich veilig voelen om hun gevoelens, ervaringen, wensen en verwachtingen te delen, ze tonen hun kwetsbaarheid. Dit is een belangrijk component voor het bouwen van relaties. 

Het hebben van sociaal contact is een van de basisbehoeften van alle mensen. Voor het creëren van een omgeving waar mensen zich veilig voelen is goede moderator erg belangrijk. Wat een moderator doet bespreken we verderop in dit artikel. 

De voorbereiding

Een van de belangrijkste dingen voor het maken van een succesvolle Facebook groep is het opstellen een content marketing plan. 

Zoals je misschien al weet wordt contentmarketing vaak gebruikt voor branding of voor het aantrekken en behouden van klanten. Het doel van contentmarketing is dan ook niet de directe verkoop van producten of diensten, maar het informeren of helpen van klanten, zodat er vertrouwen en gezag wordt opgebouwd.

Het is erg belangrijk dat je je realiseert dat het onderhouden van een community veel tijd kost en dat je het effect van de groep niet van de ene op de andere dag ervaart. Stel jezelf de volgend vraag voordat je begint met je Facebook groep. Wie beheert de Facebook groep? Beheer je de groep zelf, zorg er dan voor dat je er voldoende tijd voor hebt voor een lange periode. Besteed je het beheren van de groep uit, zorg er dan voor dat je hier voldoende budget voor hebt. 

Hoe zo zorg je voor de eerste leden?

Facebook groups

Facebook groups

Dit klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe krijg je leden? Er zijn een aantal manieren om dit te doen: 

Je kunt bestaande klanten uitnodigen. De groep geeft de mogelijkheid om een relatie te kunnen vormen met personen die een overeenkomende interesses, doelstellingen of ervaringen hebben. 

Veel bedrijven hebben een e-maillijst opgebouwd en de meeste mensen staan op de lijst omdat ze geïnteresseerd in je merk zijn. Dit betekent dat er een goede kans is dat ze ook interesse in je groep hebben. Probeer voor zover dat mogelijk is elke uitnodiging te personaliseren, creëer het gevoel dat de persoon is uitgenodigd voor iets exclusiefs en laat zien hoe het lid worden van de groep van toegevoegde waarde is.

Maak van de Facebookpagina van de organisatie of van je persoonlijke Facebookpagina een landingspagina waarmee bezoekers naar de facebook groep worden gelinkt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een pinned post met een link naar de groep of het aanbieden van gated content. Hou het echter wel binnen de perken zodat het er niet te spammy uitziet. 

Wordt met je persoonlijke pagina een actief lid van andere groepen met verwante onderwerpen. Reageer op posts en maak vrienden met mensen met dezelfde interesses. Dit zorgt voor meer bezoekers op jouw pagina die doorlinkt naar de groep. Let hierbij wel op de regels van de andere groep. 

Vraag beheerders van verwante groepen om elkaar te helpen met promoten van elkaars groep. 

Gebruik Facebook ads om je groep te promoten. Je moet hier echter wel ruimte voor hebben in je budget.

Gebruik andere sociale media platformen om mensen naar je groep te verwijzen. Op youtube kun je informatieve en relevante video’s maken waarin je doorverwijst naar je groep. Hetzelfde geldt voor Instagram, maak interessante en relevante posts en verwijs naar de link van de groep in de beschrijving van je profiel. Dit werkt hetzelfde met veel andere sociale media platforms zoals Linkedin Twitter, Pinterest etc.

Hoe behoud je leden in je groep?

Je Facebookgroep is aan het groeien. Meer en meer mensen worden lid, maar hoe behoud je je leden en zorg je ervoor dat ze participeren? Veel mensen worden lid van een groep voor het antwoord op een vraag en zodra de vraag is beantwoordt verlaten ze de groep. Je moet meerwaarde creëren in de groep zodat leden een reden hebben om actieve leden te blijven. Het is belangrijk om hierbij in te spelen op emoties en het natuurlijke verlangen van de mens voor sociaal contact en om ergens bij te horen. 

Het creëren van goede content met de juiste tone of voice is natuurlijk erg belangrijk. Dit is een manier waardoor leden de toegevoegde waarde van het lid zijn van je groep ervaren. Voor het creëren van goede content die aanzet tot interactie gebruik je open vragen, vraag je naar feedback, hou je peilingen en maak je gebruik van verschillende soorten media. 

Het aanbieden van exclusieve content of kortingen voor leden is ook een goede manier om mensen te behouden. Pas op dat de content niet te spammy wordt.

Moderators zijn ook erg belangrijk. Een goede moderator wordt gezien als een autoriteit, het zijn experts en mensen met veel passie voor de groep. Ze zorgen ervoor dat de groep een veilige omgeving is om vrij te communiceren. Daarnaast starten ze nieuw discussies en houden ze bestaande discussies op gang. Ze heten nieuwe leden welkom en presenteren ze, zodat het makkelijker is om te participeren in de groep. Ze verbinden de juiste mensen met elkaar en bedanken leden voor participatie. Daarnaast zorgen ze ervoor dat de groep op topic blijft, dat de leden elkaar met respect behandelen en dat er niet teveel gespamd wordt. Indien nodig verwijderen ze leden die zich niet aan de richtlijnen houden. 

Download “Ultieme Facebook Groepen Checklist”  en start een community!

Meld je dan nu aan voor onze online community: Online Espresso voor de Marketing & Communicatie Professional

Aanbevolen blog

Download de ultieme Checklist voor het opzetten van een community!

Met deze checklist controleer je of alles gereed is voor het starten van je community.

De Online Marketing Coach Logo

Wordt lid van onze Exclusieve Online Community: Online Expresso voor de Marketing & Communicatie Professional.

Krijg antwoord op je meest brandende vragen over Online Marketing.

Kansen om meer impact te maken met je online marketing?

Ontvang  nu onze marketing optimalisatie scorecard per e-mail en kijk welke kansen jouw organisatie nog kan benutten!