De Gids voor Community Management (1/3)

In deze driedelige blogserie zoomen we in op het organiseren en plannen van je eigen community. Wat komt daar allemaal bij kijken? Waar dien je over na te denken en tenslotte: hoe zorg je ervoor dat je nieuwe leden krijgt voor je community?

Wat is online community management eigenlijk?

De term community management is al heel bekend. Organisaties als KLM, T-Mobile en Albert Heijn hebben hier gehele afdelingen voor opgezet.

Wat is een community manager?

Om dit duidelijk te maken moeten we eerst uitleggen wat een community is. De experts van “Feverbee” geven de volgende definitie: 

“Een community is een segment van mensen die relaties vormen als gevolg van gedeelde doelen, ervaringen en interesses.”

Een community heeft dus 3 belangrijke componenten:  

  • Een segment van mensen;
  • Relaties tussen de leden;
  • Gedeelde interesses, ervaringen of doelen. 

Hier is een voorbeeld om dit duidelijker te maken. 

Ferrarichat

Ferrarichat

FerrariChat is een pagina voor Ferrari liefhebbers, hierbij is het segment van mensen: “Liefhebbers van Ferrari’s”. 

Wat hebben ze met elkaar gemeen? Ze houden van Ferrari’s.

Ze bouwen relaties op door het praten over Ferrari’s, het organiseren van rallies, etc. 

Wat doet dus een community manager? 

Community management is het creëren van een gezonde omgeving waar leden van een community zich kunnen verbinden. Daarnaast zetten ze aan tot het bouwen en versterken van relaties tussen leden. Ze implementeren een strategie om de doelstelling vanuit de organisatie voor de community te bereiken. Organisaties gebruiken communities voor het vergroten van hun bedrijfswaarde (business value). 

Waarom een online community?

Wat is het nut van een online community voor een organisatie? Een eigen community helpt met het vergroten van de bedrijfswaarde door het verhogen van de omzet of het verlagen van kosten. 

Open knowledge - Community

Open knowledge – Community

Voorbeelden hoe een community omzet van een organisatie kan verhogen:

  • Behouden van klanten/verkrijgen van vaste klanten.
  • Verhogen van de aankoopfrequentie en recentheid van aankopen.
  • Verhogen van merk/missie bewustheid.
  • Verhogen van merkloyaliteit.
  • (Verhogen van klanten belangenbehartiging.)

Voorbeelden van hoe een community kosten van een organisatie kan besparen:

  • Verlaging van contact met klantenservice (telefoon / servicedesk)
  • Verlaging van marketingkosten (minder advertentiebudget om met je bestaande klanten te communiceren)
  • Het laagdrempelig doen van product of contentontwikkeling
  • SEO (lange termijn)

Waarom worden mensen lid van een community?

Dit is leuk en aardig, maar waarom zouden mensen lid willen worden van jouw community? Wat levert het hen op? 

Er zijn verschillende redenen waarom iemand lid van een community wil worden. Velen verwachten dat iemand lid wordt van een community voor antwoord op een vraag, contact met de klantenservice of korting. Dit is waar, maar er zijn nog diepere achterliggende redenen. Mensen worden lid van een community om:

  • Nieuwe dingen te leren, 
  • Vragen kunnen stellen over een product of dienst 
  • Andere professionals ontmoeten
  • Geëntertaind worden;
  • Respect krijgen voor andere professionals.
  • Bewondering;
Maslow's behoeftepiramide - Community Management

Maslow’s behoeftepiramide – Community Management

Dit is terug te leiden naar Maslow’s piramide van behoeftes. Dit is één van de leidende motivatietheorieën waarin de universele behoeftes van de mens hiërarchisch gerangschikt worden. In het midden van de piramide bevindt zich de behoefte aan sociaal contact en het lid zijn van een community valt hieronder. 

Hoe valt dit toe te passen bij het bouwen van een community? 

Zoals hiervoor aangegeven worden veel mensen in eerste instantie lid van een community voor het verkrijgen van informatie en zodra ze dit hebben verkregen verlaten ze de community. 

Voor het opbouwen is het belangrijk dat de persoon na dit te bereiken onderdeel van de community blijft; er moet extra waarde aan het blijven in de community toegevoegd worden. Dit kun je doen door in te spelen op de behoefte van sociaal contact. 

Benieuwd naar een volgend artikel? Meld je dan nu aan voor ons online community: Online Expresso voor de Marketing & Communicatie Professional.

Aanbevolen blog

De Online Marketing Coach Logo

Wordt lid van onze Exclusieve Online Community: Online Expresso voor de Marketing & Communicatie Professional.

Krijg antwoord op je meest brandende vragen over Online Marketing.

Kansen om meer impact te maken met je online marketing?

Ontvang  nu onze marketing optimalisatie scorecard per e-mail en kijk welke kansen jouw organisatie nog kan benutten!