5 instagram tips
Instagram Bedrijfsprofiel

5 instagram tips & tricks

Voordat we beginnen met onze 5 Instagram tips,  behandelen  we kort wat Instagram nou eigenlijk precies is en waarom je als marketing & communicatie professional dit platform zeker niet links moet laten liggen.

Instagram is een foto app, en sinds 2012 onderdeel van Facebook. De functie van deze app is vrij voor de hand liggend, namelijk het delen van foto’s. 

Een platform is natuurlijk maar zo sterk als haar gebruikers. Instagram telt in 2020 maar liefst 1 miljard actieve gebruikers per maand (Bron). 

Naast het kunnen delen van foto’s zijn er een hoop aanvullende functies ontwikkeld, om ervoor te zorgen dat je als gebruiker meer tijd op dit platform besteed. Hier is het niet bij gebleven, in de loop van de jaren heeft deze app zichzelf uitgebreid met verschillende nieuwe features in de app zelf. Ook zijn er verschillende apps gecreëerd, speciaal voor het gebruik van Instagram.

Tip #1: Stap over naar een bedrijfsprofiel

Je kunt in de instellingen van je profiel je account switchen naar een bedrijfsprofiel.

Het hebben van een bedrijfsprofiel brengt de volgende verschillende voordelen met zich mee:

  • Bezoekers van je pagina kunnen nu bijvoorbeeld op verschillende manieren contact opnemen met jouw bedrijf.
  • Met een bedrijfsprofiel hebt verschijnen er verschillende contact-mogelijkheden op je profiel. bezoekers zouden je hierdoor bijvoorbeeld meteen kunnen bellen en of een mail naar je kunnen sturen, in plaats van eerst naar je website te hoeven gaan.
  • Je krijgt bijvoorbeeld inzage op verschillende statistieken van bijvoorbeeld het aantal profielbezoeken, bericht bereik, en doelgroepen.

Tip #2: Wat zijn Instagram stories?

Instagram stories zijn 24 uur zichtbaar. Deze functie kan gebruikt worden om bijvoorbeeld foto’s en video’s vast te leggen die niet belangrijk of kwalitatief genoeg zijn als reguliere berichten.

De stories bieden leuke features aan om je foto’s en video’s te bewerken. Ook kunnen er widgets geplaatst worden om interactie te creëren bij je volgers, zoals polls.

Tip #3: Gebruik hoog kwaliteit beeldmateriaal

Het gebruik van content met lage beeldkwaliteit is meteen veel minder aantrekkelijk en interessant om naar te kijken. Probeer daarom alle foto’s en video’s voor je Instagram profiel met een goede camera vast te leggen. De app biedt zelf veel functies aan om foto’s en video’s te bewerken. Je kunt bijvoorbeeld uit verschillende filters kiezen, helderheid aanpassen, contrast aanpassen en meer.  

Instagram Stories
Post op de juiste momenten

Tip #4: Post op de juiste momenten

In de statistieken is te zien wanneer jouw volgers het meest actief zijn. Het is belangrijk om hier op in te spelen. Pas de tijden van jouw posts aan, op de tijden dat jouw volgers het meest actief zijn.

Uit onderzoek van SimplyMeasured is gebleken dat de slechtste dagen om te posten op Instagram op woensdagen en zondagen zijn. De beste dagen om te posten zijn maandagen en donderdagen.

Uit onderzoek van CoSchedule blijkt dat de beste tijden om wat te posten op Instagram tussen 08.00 en 09.00 uur ’s ochtends en om 2 uur in de middag zijn.

Je kunt je posts inplannen met tools als Hootsuite en Buffer.

Uit het onderzoek is ook gebleken dat je ongeveer 1 tot 2 posts per dag zou moeten posten, maar niet meer en niet minder.
Zodra je meer dan 2 foto’s wilt posten op een dag, is het handig om de carrousel album feature te gebruiken. Hiermee kan de meerdere foto’s in 1 post plaatsen. Hiermee worden je volgers niet overweldigd door je posts.

Tip #5: Promoten

Instagram bied de mogelijkheid aan om advertenties te plaatsen.
Een belangrijk voordeel hieraan is dat je zelf alle controle hebt over hoeveel je hieraan zou willen besteden.
Je kunt 1 of meerdere gesponsorde advertenties plaatsen in een carrousel. Nu  heb je de mogelijkheid om je foto’s te promoten aan  een groter publiek dan alleen je volgers.

Je kunt op verschillende manieren advertenties plaatsen: foto, video, carrousel en stories.

Deze zullen dan verschijnen in de feed of tussen de Instagram stories van je volgers.

Door op de advertentie te klikken (bij een storie omhoog swipen) wordt er een web site naar jouw keus geopend.

Adverteer op Instagram

Conclusie na deze 5 instagram tips?

  1. Stap meteen over naar een bedrijfsprofiel als je dit nog niet hebt gedaan! Hiermee kun je profiteren va verschillende gratis features die je helpen een beter inzicht te krijgen over je volgers of bezoekers van je pagina.
    Zorg voor interactie met je volgers door foto’s en video’s op je storie te plaatsen van bijvoorbeeld je bedrijf achter de schermen. Hiermee bouw je een vertrouwd gevoel op met je volgers.
  2. Gebruik kwalitatieve foto’s zodat je account er professioneler en aantrekkelijker uitziet.
  3. Post op de juiste momenten zodat je foto’s en video’s zo veel mogelijk bekeken worden. Bekijk in de statistieken wanneer jouw volgers het meest actief zijn.
  4. Probeer niet meer dan 2 foto’s per dag te posten en maak anders gebruik van een carrousel. Plan voor je eigen gemak posts in.
  5. Plaats advertenties om je doelgroep te bereiken en meer naamsbekendheid te creëren.

Kortom, Instagram zit vol functies die erg handig zijn voor je bedrijf!

Sparren over jouw instagram strategie? Plan dan nu een vrijblijvende marketing intake in.

Aanbevolen blog

Mobile Marketing in 2019

Haal nu ook het maximale uit Google Analytics, en ontdek watje volgende stappen moeten zijn in je online strategie. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing

Verder lezen