Geschreven door Adwords Leave a comment

Als online marketeer ben je constant bezig om meer rendement en bezoekers te halen uit je beschikbare advertentiebudget.

Meer bezoekers leidt tot meer leads, en meer leads betekent uiteindelijk meer potentiële klanten. Kortom, ook al moet je voor iedere klik betalen, als er een gezonde verhouding is tussen wat je per bezoeker betaalt en het aantal conversies dat je behaalt, is AdWords een fantastisch sales- en marketingkanaal. 

Echter, als je AdWords campagne niet goed is ingesteld of je kiest je zoekwoorden op basis van verkeerde aannames, kun je snel bakken met geld verliezen. Zeker als je CPC (gemiddelde Cost Per Click) aan de hoge kant is!

Bij De Online Marketing Coach hebben we inmiddels genoeg hands-on ervaring om te weten hoe je AdWords doeltreffend inzet voor jouw organisatie. We geven je de 10 meest voorkomende AdWords fouten en laten zien wat je kunt doen om deze te voorkomen!

digital-marketing-1433427_1920

Fout #1: De verkeerde zoekwoord-types gebruiken

In AdWords bestaan vijf verschillende typen zoekwoorden:

  • Breed zoeken;
  • Modified breed;
  • Exact zoeken;
  • Zoeken op zin;
  • Negatieve zoekwoorden.

Een veelgemaakte fout is het verkeerd inzetten van deze typen zoekwoorden. Dit kan komen door onwetendheid of door het toepassen van een verkeerde strategie. De eigenschappen van de volgende typen zijn:

1. Brede zoekwoorden

Als je zoekwoorden toevoegt voor ‘Breed zoeken’, dan worden je advertenties getoond als deze zoekwoorden worden opgezocht. Dit is onafhankelijk van de volgorde van de woorden in de zoekopdracht! 

Heb je bijvoorbeeld een advertentie lopen voor stevige blauwe boodschappentas dan komen jouw advertenties tevoorschijn bij stevige blauwe boodschappentas, blauwe stevige boodschappentas, stevige blauwe boodschappentas kopen, stevige blauwe boodschappentas voor tijdens kamperen, etc. Er is dus veel kans om gevonden te worden als je brede zoekwoorden gebruikt. Maar er is een grote kans dat je veel verschillende bezoekers krijgt die niet binnen je doelgroep vallen. 

2. Exacte zoekwoorden

Bij dit type zoekwoorden worden je advertenties alleen zichtbaar als de zoekopdracht 100% overeenkomt met het zoekwoord. Iedere afwijking of toevoeging wordt gezien als no match en je advertentie wordt dan dus niet getoond.

3. Woordgroep zoekwoorden

In dit geval wordt je advertentie getoond als de volgorde van je zoekwoorden exact overeenkomt met de zoekterm. Bij woordgroep zoekwoorden mogen er wel andere woorden in de zoekopdracht staan, zolang deze maar om je zoekwoorden heen staan.

De keuze van het type zoekwoord is belangrijk want dit heeft uiteraard invloed op de prestatie van je advertenties. Met breed zoeken, krijg je veel verkeer maar logischerwijs ook veel gebruikers die (totaal) niet op zoek zijn naar het product of dienst van jouw ad.

Met zoeken op woordgroep of exact zoeken, krijg je minder verkeer. Maar de advertenties worden wel getoond aan gebruikers die specifiek gezocht hebben op het zoekwoord dat jij aanbiedt.

Pas je breed zoeken veel toe dan zijn je kosten hoog (je betaalt immers per klik) maar is de kans op conversie laag. Als je alleen maar zoeken op zin of exact zoeken toepast dan zul je hoogstwaarschijnlijk weinig verkeer naar je website trekken. 

De ideale mix is uiteraard een combinatie van de drie categorieën. Welke combinatie het beste werkt, is afhankelijk van je branche, het soort product en de populariteit van de zoekwoorden die relevant voor je zijn. Dit is een kwestie van experimenteren. Of je schakelt onze hulp in natuurlijk!

Adwords

Fout #2: Het niet correct groeperen van zoekwoorden

Binnen een AdWords-campagne kan je specifieke advertentiegroepen inrichten gefocust op een bepaalde thema of productcategorie. Je kunt dus hierdoor binnen 1 campagne meerdere producten of diensten promoten met een eigen relevante advertentie.

Vaak worden de zoekwoorden in maar 1 advertentiegroep gestopt. Dit heeft als gevolg dat voor alle zoekwoorden in een campagne dezelfde advertentie(s) getoond worden.  Hierdoor verlies je snel al veel relevantie, en veel potentiële kliks.

Voorbeeld:

Op het moment dat je bijvoorbeeld als kledingzaak zowel jassen als schoenen promoot. Dan wil je natuurlijk hebben dat wanneer mensen op 'jassen kopen' zoekt de gebruiker een advertentie krijgt te zien over de promotie voor jassen. En niet de promotie over korting op schoenen.

Door  verschillende advertentiegroepen te maken, kan je verschillende  zoekwoorden groeperen . Door zoekwoorden aan gethematiseerde advertentiegroepen te koppelen, kun  je advertenties schrijven die super-relevant zijn voor de zoekopdrachten van je doelgroep.Hierdoor neemt vaak ook je CTR (click-through-ratio) toe.

CTR = Dit is het percentage van mensen dat je advertentie heeft gezien, en dan ook daadwerkelijk op je advertentie klikt.

Specifieke advertentiegroepen maken dus!

Fout #3: Het niet gebruiken van negatieve zoekwoorden

Een negatief zoekwoord laat AdWords weten dat je advertentie niet moet worden getoond als dit woord in de zoekopdracht voorkomt. Heb je bijvoorbeeld veel websitebezoekers die op zoek zijn naar een gratis dienst, maar bied je alleen betaalde services aan, dan kun je ‘gratis’ als negatief zoekwoord opgeven. Je advertentie komt dan niet op de resultatenpagina te staan als ‘gratis’ in de zoekopdracht voorkomt.

Je voorkomt een hoop onkosten van nutteloze kliks door negatieve zoekwoorden in te stellen. 

Negatieve zoekwoorden heb je in de volgende typen:

  • Breed
  • Woordgroep
  • Exact
Adwords

Fout #4: Niet direct doorsturen van klanten naar de relevante pagina

Het is één van de grootste fouten die op AdWords wordt gemaakt. Wat gebeurt er?

Een relevante zoekterm wordt opgegeven (stevige blauwe boodschappentas bestellen) maar in plaats van dat de advertentie direct linkt naar de categoriepagina of bestelpagina voor de tas, wordt de bezoeker naar de homepage geleid. Ons advies? Zorg ervoor dat mensen landen op de pagina waar de advertentietekst over gaat. Klinkt logisch, maar dit gaat nog te vaak fout!

Fout #5: Niet weten wie je concurrenten zijn

Het is in elke organisatie natuurlijk essentieel dat je weet wie je concurrentie is. Met AdWords is dat niet anders. Je moet weten wat voor soort advertenties je concurrenten gebruiken. Welke zoekwoorden gebruiken ze? Hoe ziet hun landingspagina eruit? Probeer in de schoenen van je klanten te staan en stel je voor waar jij op zou klikken. Kijk rond op de landingspagina's van je concurrenten. Met deze inzichten ga je zelf aan de slag. Laat je inspireren. Maar onthoud: plagiaat is verboden!

Wil je weten met wie je concurreert binnen een campagne? Bekijk dan eens het rapport 'veilingstatistieken' onder het tabje zoekwoorden.. In dit rapport zie je met welke andere domeinen je in een campagne aan het concurreren bent. Google legt hier meer uit over dit rapport.

 

Fout #6: Niet vertrouwen op data

Intuïtie is een belangrijke eigenschap van elke goede marketeer. Maar beslissingen nemen op basis van harde data is nog veel meer waard. Iedere advertentietekst zul je, hoe goed je deze zelf ook vindt, moeten testen. Het is online eenvoudig om twee campagnes tegelijk te laten lopen met een klein verschil in één of enkele parameters. Bijvoorbeeld eenzelfde titel maar verschillende beschrijvingen. Of juist verschillende titels en dezelfde inhoud. Nadat je twintig tot veertig kliks voor elke campagne hebt, kun je de beste selecteren. Dat is de versie met de hoogste doorklikratio, de hoogste conversie ratio of met de laagste cost per acquisition (CPA). De juiste campagne kiezen op data is vele malen verstandiger dan kiezen op intuïtie of emotie! 

Fout #7: Niet-rekening houden met locaties en regio

Als je een webshop hebt, hoef je jezelf toch niet te limiteren aan fysieke locaties toch? Fout!

Door locatie specifieke advertenties te schrijven kun je veel meer in aanmerking komend verkeer aantrekken. Verschillende mensen, op verschillende locaties, hebben een andere manier van aankopen doen en informatie opzoeken. Nederland is een relatief homogene markt. Ben je echter internationaal ingesteld dan is het zeker de moeite waard om strategisch rekening te houden met het geografische gebied waar je advertentie zich op richt. Experimenteer hier dus ook mee.

Fout #8 Niet-testen van de meest optimale advertentie positie

Afhankelijk van je doel, hoef je niet altijd op nummer 1 in de zoekresultaten te belanden. In sommige gevallen krijg je prima, dan wel betere, resultaten op posities 3 tot 5 bijvoorbeeld. Dit heeft allemaal te maken met het doel van de zoekopdracht van de gebruiker. Als de gebruiker naar iets heel specifieks op zoek is dan zijn ze bereid om zoekresultaten lager op de pagina te bekijken. Je kunt prima testen welke positie goed werkt door je bod op CPC aan te passen. Uiteindelijk is het prima als je met een lager bod betere resultaten haalt, dat scheelt uiteindelijk in de kosten. Houd er altijd rekening mee dat je probeert om zoveel mogelijk rendement uit je advertentiebudget te behalen. Bepaal dus wat je maximaal wilt kwijt zijn voor een lead of klant. Op basis daarvan kan je een stuk makkelijker bepalen of positie #1 wel of niet uit kan.

Adwords

Fout #9: Niet bieden op je eigen merk

Conversie verhoog je door ook op je eigen merknaam icm met product- of dienste gerelateerde zoekwoorden te bieden. Ook al scoor je hoog met organische zoekresultaten, je concurrent kan best met gerelateerde zoekwoorden alsnog boven jou komen te staan!  Dit is uiteraard al een sterke reden om op je eigen merknaam te bieden. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat bezoekers die naar een specifieke merknaam op zoek zijn een hogere kans hebben om uiteindelijk tot aankoop over te gaan. Domineer de zoekmachines dus met behulp van het adverteren op je merknaam!  Voorbeelden van merk-gerelateerd zoekopdrachten zijn:
  • www.merknaam.nl
  • merknaam.nl
  • merknaam reviews
  • merknaam offerte
  • merknaam contact
Claim dit soort zoekopdrachten dus voor dat je concurrent hier per ongeluk mee aan de haal gaat.

Fout #10: Te veel verwachten van AdWords

AdWords kan enorm veel goede resultaten geven en je online marketing strategie helpen tot uitvoering te komen. AdWords campagnes zijn echter geen activiteiten die van de ene op de andere dag resultaten opleveren. Het kost tijd en moeite om een AdWords campagne op te zetten en het is uiterst belangrijk dat deze continu wordt bijgestuurd. Daarnaast is het anno 2018 een kanaal wat door zoveel organisaties wordt gebruikt, dat het niet meer opzetten en vergeten is. Het dient echt onderdeel te zijn van je overall-marketing-strategie. 

We hopen je met deze adviezen over veelgemaakte fouten een duwtje in de goede richting hebben gegeven.

We kunnen ons ook voorstellen dat het allemaal nog aardig ingewikkeld klinkt. Dat is helemaal niet erg! Wij staan klaar om je de wondere wereld van AdWords eigen te maken. Vraag een gratis consult aan waarin wij je helpen je online marketing strategie en doelstellingen weer helder te krijgen. 

AdWords blijft een vak apart, en het begint bij het hebben van een goede basis.

Laat een reactie achter

vier − 4 =

Je email adres wordt niet gepubliceerd.

Klanten beoordelen onze service gemiddeld met een 9.1 uit 10 op basis van 122 reviews.