14 Must-Have SEO Tools

Geschreven door Blog, Google Marketing, SEO Leave a comment

14 Must have SEO Tools

Voor online marketing in het algemeen en SEO in het bijzonder zijn talloze online tools beschikbaar om het werk sneller, efficiënter of makkelijker uit te kunnen voeren. Dat is goed nieuws voor online marketeers en ondernemers die zelf aan de slag willen met SEO. Echter, er zijn zó veel gratis (en betaalde) hulpmiddelen te vinden dat je soms door de bomen het bos niet meer kan zien. Welke tools zijn echt een must have? Wij hebben een lijst samengesteld van de 14 meest nuttige SEO tools, en ze ingedeeld in 3 praktische categorieën.

Technische SEO Tools: Zorg dat de basics goed zijn met een technische analyse

Dit zijn tools die je helpen om een website technisch te analyseren. Je kunt bergen data en statistieken over je website te weten komen, die je weer helpen om verbeterpunten te vinden. Heb je geen zin of ben je zelf niet zo bedreven in het analyseren van je website? Laat ons dan jouw website analyseren en optimaliseren. Maar wil je zelf aan de slag? Onze favorieten in deze categorie zijn:

 

1. GTMETRIX. Dit is dé standaard tool voor het analyseren van de laadsnelheid van je website. Daarnaast geeft GTMETRIX niet alleen resultaten, maar ook al bruikbare aanbevelingen om toe te passen zodat je site sneller wordt. Het is bovendien mogelijk om via de tool te checken hoe snel jouw website laadt vanuit verschillende locaties op de wereld.

2. Google pagespeed insights. Een gratis SEO tool van Google om de snelheid van je website te achterhalen. Google biedt een hele eenvoudig te bereiken manier aan om te controleren op je website snel genoeg is op desktop en mobiel. Daarnaast geeft Google Pagespeed Insights suggesties om de snelheid van je website te verbeteren.

3. Screaming Frog. De Screaming Frog SEO Spider is een webcrawler waarmee je URL's van websites kunt crawlen en belangrijke data ophaalt halen om de technische SEO te analyseren. De tool is gratis tot 500 pagina’s, maar dan is het aantal functies wel gelimiteerd. Vindt gebroken links, analyseer de titels en meta beschrijving van je pagina’s, ontdekt pagina’s met identieke content en nog veel meer met Screaming Frog.

4. Woorank. Ook weer een ‘gratis’ tool. Met Woorank krijg je binnen enkele seconden een heel compleet overzicht van de status van de door jouw ingevoerde website. SEO, mobile compatibiliteit, crawlfouten, backlinks en nog veel meer worden je gratis voorgeschoteld. Echter, om in details te treden en doorlopend advies te krijgen van Woorank dien je een stevig geprijsd abonnement te nemen. Maar, de eerste twee weken zijn gratis!

5. SEO Site Checkup. Analyseer verschillende on-page & technische SEO-problemen, monitor rankings, analyseer concurrenten, en maak specifieke rapporten aan over de status van je site. Ook SEO Site        Checkup geeft veel info gratis weg, maar er dient betaald te worden voor de volledige functionaliteit.

6.  Up City Free SEO Report Card. Ontvang een vrij complete SEO analyse van een website naar keuze in je mailbox. Je kunt ook je belangrijkst sleutelwoord opgeven en eventueel een concurrerende website parallel laten analyseren. De kosten? Je e-mailadres waarop je vervolgens Up City promotie zult ontvangen.

technische seo tools
analytische seo tools

Analytische SEO Tools: Meer de diepte in met on-page analyse:

SEO gaat niet alleen over de technische eigenschappen van je website. Niet veel minder belangrijk is de kwaliteit van je content. Die analyseer en optimaliseer je met behulp van deze tools. Of laat ons in een gratis consult jouw webpagina onder de loep nemen:

 

  1.  Copyscape. Dit is dé plagiaat checker op het internet. Google (en alle andere zoekmachines) houden namelijk helemaal niet van dubbele content. Voor het checken van dubbele content op je eigen site kun je een van de technische website checkers gebruiken. Maar hoe kom je er nu achter of jouw tekst volledig uniek is? Met Copyscape dus. Ook handig om te gebruiken als je wilt controleren of teksten die door anderen voor jou zijn geschreven wel volledig uniek zijn.
  2. Yoast WordPress Plugin is een van de beste WordPress SEO Tools. Dit is eigenlijk de enige SEO plugin die je ooit nodig gaat hebben als je een WordPress site beheert. Zelfs de gratis versie is al heel compleet en biedt een checklist voor on-page SEO optimalisatie. De volledige, betaalde versie, helpt je met het generen van een sitemap en nog veel en veel meer.

3.  SEO Webpage Analyzer. Deze gratis tool maakt een uitgebreide content analyse van de opgegeven pagina. Zo krijg je een eenvoudig te lezen heading overzicht om je titelstructuur te optimaliseren en wordt aangegeven hoe vaak bepaalde woorden op de pagina voorkomen. Daarnaast zie je in een oogopslag welke links (intern en extern) er op de pagina geplaatst zijn.

4.  Google Analytics. Dit is dé website analyse tool van Google. Als je jouw pagina juist hebt geconfigureerd dan kun je een schat aan informatie vinden over het gedrag van bezoekers op jouw site. De hoeveelheid data kan in eerste instantie een beetje overweldigend, maar als je weet waar te kijken kan je zeer specifiek uitvinden welke pagina’s van jouw site bijvoorbeeld goed worden bekeken en gewaardeerd. Vervolgens kun je deze inzichten gebruiken om de rest van je site te optimaliseren.

Keyword SEO Tools: Stijg in de rankings met winnende keywords

Zoekwoordenonderzoek is een belangrijk aspect van SEO. Door unieke zoekwoorden op je pagina toe te passen is de kans groter dat je meer bezoekers krijgt die ook echt naar jouw diensten of producten op zoek zijn. Deze zoekwoorden vind je met behulp van deze tools:

 

  1. Adwords Keyword Planner. Zelfs als je geen gebruik maakt van Adwords dan is de Keyword Planner nog steeds een heel nuttige tool. Je kunt hiermee onder andere achterhalen hoe vaak er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. Dit is bruikbare informatie voor het bepalen van jouw belangrijkste zoekwoorden.
  2. Google Trends. Als je wilt weten waar mensen naar op zoek zijn in een bepaald gebied of op een bepaald tijdstip, dan is Google trends de perfecte tool. Je kunt hier het verloop van de populariteit van een zoekwoord in een duidelijke grafiek zien. Kan erg interessant zijn om bijvoorbeeld de relatie tussen twee, in eerste instantie volstrekt willekeurige, zoekwoorden te analyseren.

3. Google Search Console. Deze gratis tool van Google helpt je om de prestaties van jouw website in de zoekmachine’s te monitoren en onderhouden.

4.  Ubersuggest van online marketing guru Neil Patel helpt je om snel gerelateerde zoekwoorden te vinden van jouw ingevoerde sleutelwoord. Deze tool haalt zijn gegevens uit verschillende databases en is heel eenvoudig te gebruiken. Tijdens jouw zoekwoorden onderzoek mag een bezoekje aan Ubersuggest eigenlijk niet ontbreken

 

 

keyword tools

We hopen je met deze 14 SEO tools een aardig eind op weg te helpen in jouw SEO activiteiten. Heb je nog vragen, kom je ergens niet uit of wil je gewoon een keer praten over de wereld van online marketing? Neem dan contact met ons op en maak een afspraak zodat wij samen kunnen onderzoeken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Laat een reactie achter

11 + 12 =

Je email adres wordt niet gepubliceerd.