Geschreven door Blog

Frustratie #1: Je draagt teveel verschillende petten tegelijkertijd.

Laten we beginnen met de grootste frustatie: Als marketing manager wordt er anno 2019 ongelooflijk (te)veel van je verwacht:

  • Je hebt kennis van alle specialisaties binnen het onderwerp marketing. (offline & online)
  • En er wordt van je verwacht dat je binnen dezelfde tijd als vroeger  zelf alles uitvoert.

‘Online marketing’ wordt vaak nog gezien als  één enkele marketingtactiek. Terwijl het een mix is van verschillende marketingtactieken die elke weer een andere expertise en skillset vereisen.

Hoewel het belang van online marketing in veel organisaties wordt begrepen,  wordt het (zeker in kleinere organisaties) erg onderschat. Hierdoor zijn vaak de resources, tijd en budgetten niet voorhanden die eigenlijk nodig zijn om serieuze resultaten te boeken.

Vergelijk online marketing eens met de traditionele marketing kanalen.
Bij de krant, televisie, radio of buitenreclame, zijn er verschillende personen (en bureaus) die voor elke losse campagne aanschuiven. Om dan te verwachten dat online alles door een klein team, of 1 persoon gedaan kan worden, is dus vaak niet realistisch.

Zeker als je consistent:

  • Topkwaliteit content wilt produceren.
  • Goed presterende betaalde campagnes wilt managen;
  • Social media-accounts pro-actief bij wilt houden;
  • En ten slotte ook nog boven in Google wilt staan voor de meest concurrerende zoekwoorden.

Dit is niet realistisch en mocht je dit wel lukken, dan is er een grote kans dat je als marketeer op een gegeven moment opbrandt.

Oplossing

Het zal waarschijnlijk een open deur zijn, maar schakel een extern team van specialisten in die je marketingvisie kunnen uitvoeren.

Zorg ervoor dat jij als marketing manager in de cockpit zit.

Uiteraard zal dit niet voor elke organisatie gelijk kunnen, maar er zijn vaak een hoop schaalbare oplossingen voor bedrijven om hun (tijdelijke) marketingcapaciteit te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan het inhuren van freelancers voor specifieke werkzaamheden. Of huur  bijvoorbeeld een gespecialiseerd bureau dat maandelijks content produceert. Zelf het wiel uitvinden, kost een organisatie uiteindelijk vaak veel meer tijd en geld.

 

Frustratie #2: Je hebt onervaren teamleden of bent onderbezet als team.(of beiden??)

Doordat er steeds meer taken onder marketing vallen, wordt het ook steeds complexer:

  1. Je dient steeds meer verschillende dingen te kunnen en te doen;
  2. Daardoor dien je ook steeds meer te weten;
  3. En daarom moet je ook meer meten.

Kreeg je eerst nog alles met ‘klein’ team veel gedaan, nu lijkt het erop dat hoe meer mensen er zijn, de hoeveelheid werk ook onevenredig lijkt te groeien.In veel marketingteams zijn er in de afgelopen jaren grote gaten ontstaan omdat er een tekort aan handjes is of te weinig kennis. Dit zorgt ervoor dat je aan de slag gaat met een marketingstrategie die beneden je gewenste niveau is, waardoor de resultaten uiteindelijk ook slechter zijn dan je wilt. Sommige werkzaamheden duren veel te lang en leveren zichtbaar geen resultaat op.

Junior online marketeers staan nog aan het begin van hun werkleven, wat inhoudt dat ze de tijd moeten krijgen om te leren hoe het in de praktijk gaat. Van hen kan je dus ook niet in het eerste jaar grote impact verwachten op je marketingteam. (talenten daarbuiten gelaten).

Overweeg daarom ook dat je misschien enkele wijzigingen in je marketingteam maakt.

Oplossing

Bekijk je huidige team en bepaal welke verbeteringen gemaakt kunnen worden. Zit iedereen op het niveau dat nodig is om in zijn/haar domein goed te kunnen presteren?

Overweeg eens om een periodieke assessment per teamlid uit te voeren om te kijken waar ze precies staan. Sqillzer is bijvoorbeeld een manier om je huidige teamleden te toetsen en te kijken waar ze nog bijgeschoold kunnen worden.

Een gebrek aan kennis op het gebied van online marketing kan wijzen op indivuedele bijscholing. Zie dit als een kans en niet als een probleem. De online marketeer anno 2019 moet zich constant laten bijscholen om aansluiting te vinden bij de praktijk.

Een tip kan ook zijn om een partner op het gebied van online marketing aan te trekken, die je interne team periodiek traint.

Er zijn specialisten die samenwerken met marketing managers om:

  • Content te creëren;
  • Resultaten te meten ;
  • Verkeer te genereren ;
  • En sales te genereren.
  • Teamleden te trainen.

Mocht je extra handjes of denkkracht nodig zijn? Dan denken we bij De Online Marketing Coach graag eens met je mee.

Frustratie #3: Je hebt geen tijd om te experimenteren met nieuwe marketingkanalen en of -technologieën.

Naarmate er meer verschillende marketingkanalen ontstaan , wordt het steeds moeilijker om hier op de hoogte van te blijven. Laat staan dathet lukt om deze nieuwe kanalen ook te implementeren en ermee te experimenteren in je eigen marketingstrategie.

Hoewel het gelijktijdig kunnen implementeren van deze trends in je voordeel zou kunnen zijn, is het vaak niet haalbaar.

Oplossing:

Er bestaan genoeg online marketingbureaus om je te helpen met het onderzoeken van nieuwe kansen voor je organisatie. Op deze manier weet je veel beter op welke marketingtrends je wel of niet moet inspringen. Past het nieuwe hippe kanaal wel bij je doelgroep? Levert een campagne wel de gewenste resultaten op? Is er tijd genoeg om data te verzamelen? Een online marketing bureau produceert die informatie voor je en dit scheelt een hoop tijd, energie en mogelijke teleurstellingen.

Frustratie#4: Je hebt geen idee hoe je de verschillende marketingrapporten zou moeten interpreteren.

Sommige marketing managers missen de kennis die nodig is om op een juiste manier online marketingrapportages te interpreteren. Zonder deze informatie is het niet mogelijk om te weten welke marketingstrategie je nu precies moet inzetten.

Je wordt doodgegooid met termen als 'cpc', 'cpm', 'gemiddelde positie', 'impressies', 'conversie ratio', 'ctr'. En ga zomaar door. Elk kanaal heeft weer zijn eigen succescijfers. Helemaal niet gek dat je door de bomen dus het bos niet ziet.

Werk je samen met een externe partij dan moet je vaak ook maar vertrouwen of zij transparant wanneer hun campagnes niet goed lopen.

Twijfel hebben of een marketing campagne nu wel of niet goed gaat is dus erg frustrerend. Dit kan er dus voor zorgen dat je rendement (ROI) daalt omdat je te veel campagnes tegelijkertijd hebt uitgezet, en niet weet welke nu het best werkt. Of omdat je een campagne vroegtijdig stopt omdat je niet de juiste KPI’s hebt bepaald.

Oplossing:

De rol van een online marketingbureau is uiteindelijk ervoor zorgen dat jij de gegevens op de juiste manier interpreteert en vertaalt naar jouw doelstellingen. Door gebruik te maken van webanalytics-software zijn ze in staat om rapportages te maken die jou als manager helpen begrijpen hoe je nu het beste je verdere marketingstrategie kunt optimaliseren voor betere resultaten.

Frustratie #5: Gebrek aan communicatie binnen je team.

Hoewel er in je organisatie een hoop dingen worden gedaan (blogs schrijven, websites optimaliseren, marketingstrategieën verder uitrollen), is het belangrijk dat de resultaten en nieuwe gebeurtenissen gecommuniceerd worden naar elkaar.  Deel je successen, en wees transparant over wat faalt.

Wanneer je als marketingmanager niet een werkwijze hebt voor het verzamelen, interpreteren en communiceren van de campagneresultaten naar de rest van je team, dan is er een grote kans dat zij niet in staan zullen zijn om de marketingstrategie te analyseren en te optimaliseren. Aanvullend daarop valt het slecht verzamelen (of zelfs helemaal niet verzamelen) van data vaak slecht bij je eigen manager.

Oplossing:

Wanneer je wilt werken aan betere communicatie met je teamleden, is het belangrijk om te letten op de volgende 3 specifieke gebieden van je marketingstrategie:

  1. Overweeg hoe je online marketingstrategie bijdraagt aan het realiseren van websiteverkeer en of deze strategie ook echt werkt;
  2. Bekijk of dit websiteverkeer ook omgezet wordt in leads;
  3. Ten slotte dien je te kijken hoe effectief je sales funnel leads omzet in klanten en hoe dat bijdraagt aan de omzet van je organisatie.

Zorg voor betere communicatie met het management, werk samen en vertaal websitedata in cijfers die belangrijk zijn voor je organisatie. (denk aan omzet, nieuwe klanten, terugkerende klanten, activiteit van leden et c) .

Meet wat je kunt meten door middel van tracking software. Rapporteer over succesvolle content en maak periodieke rapportage van de marketingresultaten.

Wees niet bang om problemen aan te kaarten en bedenk ook een strategie om deze problemen op te lossen.

 

Frustratie #6: Marketing en Sales werken langs elkaar heen.

Heel hard werken zonder resultaten te boeken, kan elk team demotiveren, zo ook een marketingteam. Je kunt een hele strategie uitgedacht hebben die lijkt te werken. Je websiteverkeer en je lead-aantallen groeien, maar het aantal nieuwe klanten blijft uit. Wat gebeurt hier?

Hier kunnen 2 dingen de oorzaak van zijn:

1. Sales en marketing zitten niet op één lijn.

Hebben marketing en sales dezelfde definitie over wat een goede lead is? Heeft het sales-team direct toegang tot de leads die door marketing worden aangeleverd? En is er genoeg informatie over de prospect zodat sales deze adequaat kan oppakken?

2. Niet goed opvolgen van leads.

Het gebeurt ook vaak dat er geen waterdicht systeem is voor het oppakken van leads of potentiële klanten. Dit wordt pas 48 uur later gedaan. Of het is technisch niet mogelijk om vanuit de webshop automatisch een mail te sturen naar gebruikers die de winkelwagen hebben verlaten.

Oplossing:
Bekijk eens goed of de communicatie tussen sales en marketing wel goed gaat. Geef en zoek advies voor het opvolgen van leads en herstructureer de sales- & marketingstrategie.

Dit zal helpen om het gat te dichten tussen sales- en marketingafdeling en uiteindelijk de bijkomende omzet te realiseren waar je als gehele organisatie hard voor werkt.

Frustratie #7: Je krijgt niet voldoende marketingbudget vrij

Eén van de grootste uitdagingen voor marketing managers, zeker in kleinere organisaties, is het verkrijgen van voldoende budget. Vooral omdat het vaak om nieuwe (experimentele) activiteiten gaat, worden deze  snel als extra kostenposten gezien. Het management moet vaak overtuigd worden van het belang en de toegevoegde waarde van de investering.

De vraag zal snel gesteld waarom je het zelf gewoon niet doet? Waarom heb je hier budget voor nodig? Je bent toch markteeer?

Zorg er dan ook voor dat je kunt laten zien wat  de ROI is geweest van marketingactiviteiten uit het verleden. Is dat er nog niet? Probeer dan een kleine business case te maken waarmee je wel iets van een tastbaar resultaat kunt tonen.

Oplossing:

Zorg ervoor dat je rapportages goed weergeven wat de marketingactiviteiten hebben bijgedragen aan het creëren van websiteverkeer en leads en het realiseren van omzet.

Zorg er dan ook voor dat je volledige toegang hebt tot:

  • Website Analytics;
  • E-mail statistieken;
  • Het CRM-systeem;
  • Het kassasysteem;
  • Omzetcijfers

Op deze manier kun je direct zien welke marketingactiviteiten bijdragen aan leadgeneratie, bestellingen en uiteindelijk de klanten die het heeft opgeleverd.

Frustratie #8: Je mist de strategie & structuur om je online marketing activiteiten te optimaliseren.

Wanneer je het over online marketing hebt, dan is er niets belangrijker dan het hebben van een goed uitgedachte strategie die als uitgangspunt dient voor je marketingactiviteiten.

Toch lukt het door gebrek aan tijd en resources niet altijd om alle verschillende marketingactiviteiten met elkaar te verbinden. Hierdoor lukt het ook niet om ervoor te zorgen dat de gehele online klantenreis uitgestippeld is.

Te vaak weten organisaties niet zeker waarom mensen klant bij hen worden en hoeveel contactmomenten nu nodig zijn om van mensen een klant te maken.

Oplossing:

Stippel eens de gewenste customer journey (klantenreis) voor jouw organisatie uit.

Welke marketingcampagnes komen in welke fase aan bod? Zet je nu voor elke fase een online marketingcampagne in? Of ben je eigenlijk net als je concurrenten alleen maar aan het verkopen? Bouw je nu eigenlijk nog niet een duurzame relatie op met je doelgroep?

Een goede oefening die je vandaag al kan doen is ‘De Online Marketing Coach Klanten Roadmap' eens in te vullen.

Neem je ideale klant eens in gedachte en bekijk op welke manier deze persoon klant geworden is of zou moeten worden.

Probeer eens een antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Hoe wordt je ideale klant getriggerd door een marketing campagne?; (awareness)
  • Via welke kanalen komen ze voor het eerst met je organisatie in contact? (awareness en engage);
  • Op welke manier zorg je ervoor dat je iets van contactgegevens krijgt? (subscribe);
  • Op welke manier zorg je ervoor dat ze uitgenodigd worden om een transactie te doen? (convert).

Mis je een stap? Probeer dan eens te kijken op welke manier je een stap kunnen invullen door middel van een campagne?

We wensen je veel succes met het uitstippelen van de gewenste klanten-reis voor jouw organisatie!