Mobile Marketing in 2018

In 2015 was het nice to have. In 2016 en 2017 kon je er als marketeer niet meer omheen. En nu, in 2018, ben je eigenlijk al te laat als je nog geen actie hebt ondernomen; mobile marketing. Volgens experts is het voor alle ondernemingen en merken het uur U: zorg dat jouw online marketing mobile friendly is.

Volgens Google worden meer dan de helft van alle zoekopdrachten wereldwijd vanaf een mobiel apparaat ingegeven. Grote kans dat dit aantal nog wat hoger ligt op het moment dat je dit leest.

Maar wat betekent dit nu voor jou? Hoe zorg je ervoor dat jouw website goed vindbaar wordt

en blijft? Moet je iets aanpassen aan je SEO strategie? Lees snel verder en leer alles wat je moet weten over mobile marketing.

Wat is mobile marketing?

Voordat we wat dieper ingaan op het onderwerp is het uiteraard wel zo verhelderend om duidelijk te maken wat mobile marketing precies is. Er zijn zoals met alles wat met marketing te maken heeft meerdere definities te vinden, maar de onderstaande heeft voor ons toch wel de voorkeur:

Mobile marketing is een online marketing strategie die er op gebrand is om een doelgroep te bereiken op hun tablets, smartphones of andere mobiele apparaten via e-mail, websites, social media, apps en sms.

Kort door de bocht: het is het bereiken van je (toekomstige) klanten op hun mobiele telefoon.

Maar wat is er zo anders aan dan de gangbare online marketing die vooral gericht is op desktop computers?

In principe niet zo veel. Het grootste verschil tussen desktop en mobile is echter de user interface. Je hebt te maken met een kleiner scherm. Daarnaast is de context ook anders. Mobile gebruik vindt voor een groot deel plaats als mensen onderweg zijn. Dit in tegenstelling tot het gebruik van een PC, of zelfs laptop, die toch vaak op dezelfde locatie gebruikt wordt. En deze twee ogenschijnlijke kleine verschillen hebben uiteindelijk een grote impact op de implicaties van een goede mobiele marketingstrategie.

Hoe zorg je dat je mobile ready bent?

Goed, er zijn dus overeenkomsten en verschillen tussen mobile en desktop marketing. Waar moet je anno 2018 én in de toekomst dan op letten om er voor te zorgen dat je ook je mobiele gebruikers op de juiste manier bereikt? Volg onze checklist en zorg ervoor dat je helemaal klaar bent voor het mobile marketing tijdperk.

1. Zorg ervoor dat je websites en apps mobiel vriendelijk zijn

mobile friendly marketingAls dit nog niet het geval is, dan is dit prioriteit nummer 1. Ten eerste moeten je websites responsive zijn. Dat betekent dat het uiterlijk van je site zichzelf automatisch aanpast aan de grootte van het scherm waarmee de site wordt bekeken. Ook belangrijk: de snelheid van je website. De maximale laadtijd mag de vijf seconden echt niet overschrijden maar bij voorkeur zorg je dat je onder de drie seconden blijft. Waarom? We zijn met zijn allen erg ongeduldig, maar met onze mobiele telefoon zijn we helemaal gehaast. Duurt het te lang voor een pagina geladen is? Een klik of swipe en een verloren klant is het resultaat.

Naast responsive moet je website uiteraard ook geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Een eenvoudig te navigeren menu, duidelijke knoppen, en tekst op leesbare grootte zijn allemaal onmisbaar als je jouw doelgroep niet van je website wilt wegjagen.

2. Optimaliseer voor de mobiele zoekmachine!

Ja, ook wat betreft SEO moet je bewust zijn van de impact van mobile friendly marketing. Google heeft aangekondigd om de ‘mobiele vriendelijkheid’ van websites steeds zwaarder mee te laten wegen bij het ranken van pagina’s. Dit betekent dat jouw website, ook al ben je nog zo’n autoriteit voor een bepaald zoekwoord, slecht kan ranken als jouw mobiele website niet goed is ontworpen.

Wat betreft de standaard SEO checklist: zorg dat je afbeeldingen niet te groot zijn, maak goed en slim gebruik van titel tags en meta beschrijvingen en voorkom keyword stuffing, dat gaat nog steeds allemaal op. Maar als jouw mobiele website al niet voldoet aan punt één van onze checklist, dan loop je een groot risico dat de vindbaarheid van jouw gehele domeinnaam naar beneden zakt in de zoekresultaten van Google. Iets wat je uiteraard wilt en kunt voorkomen.

3. Optimaliseer je content voor mobiele apparaten

mobile-advertentiesDe eerste twee punten op onze checklist waren redelijk technisch van aard. Maar mobile marketing en advertising draait voor het grootste gedeelte om het aanbieden van de juiste content op het juiste moment. Met goede content trek je nieuwe bezoekers aan en converteer je ze van geïnteresseerden naar klanten. Daarnaast helpt content ook om je marktwaarde te vergroten of jouw autoriteit en kennis op een bepaald vakgebied te benadrukken. Goede content helpt je, kortom, om waarde te creëren. Maar voordat content waarde kan toevoegen moet het natuurlijk ook toegankelijk zijn.

Dit doe je, wederom, door je website mobile friendly te maken. En als je echt klaar wil zijn voor de toekomst, dan zorg je ervoor dat je ook klaar bent voor spraakgestuurde zoekopdrachten. Dit gaat het namelijk helemaal worden in de komende jaren. Hoe je dit doet? Door vooral veel gebruik te maken van natuurlijke spreektaal in je teksten. En voeg een FAQ pagina toe waar vraag en antwoord al heel gestructureerd aangeboden worden.

Daarnaast wordt het ook steeds belangrijker om gepersonaliseerde content aan te bieden. Dit kan in de vorm van emails of pushberichten uit een app bijvoorbeeld. Ook gebruik maken van een chatbot die door kunstmatige intelligentie wordt aangestuurd helpt bij het leveren van gepersonaliseerde content aan je bezoekers.

4. Pas je advertentie en social media campagnes aan voor mobiel

Gebruik je PPC zoals Google Adwords? Dan is het verstandig om de teksten van je advertenties aan te passen voor mobiel gebruik. Er kunnen immers minder letters op een telefoonscherm worden afgebeeld dan op een computerscherm.

Korte en krachtig ad teksten dus voor je mobiel vriendelijke PPC campagnes.

Wat betreft je social media kanalen is het verstandig om te overwegen om in video te investeren. Steeds meer gebruikers nemen content via video tot zich. Vooral op de smartphone.

mobile marketing ready?

Ben jij al mobile ready?

Het is tegenwoordig geen vraag meer of je mobile friendly moet zijn maar hoe snel je dit voor elkaar gaat krijgen. Is jouw site niet gebruiksvriendelijk op de smartphone? Dan laat je een heleboel potentiële klanten links liggen. Mobile marketing is waar je vandaag de dag je energie in moet stoppen.

Zet dus je doelen en maak voor jezelf duidelijk welke elementen van mobile marketing vandaag de volledige aandacht moeten krijgen. Is dit mobile friendly SEO, je PPC campagnes, je content of de gebruiksvriendelijkheid van je website?

Heb je hulp nodig bij het mobile friendly maken van jouw online marketing strategy? De Online Marketing Coach staat klaar om jou van advies te voorzien. Neem nu contact op voor een gratis online 30 minuten marketing consult.

Laat een reactie achter

17 + 18 =

Je email adres wordt niet gepubliceerd.